تأثیر سلامت  قلبی عروقی و قومیت بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2

9 ژوئن 2016- داشتن سلامت قلبی عروقی کلی و خوب می تواند خطر دیابت نوع 2 را کاهش دهد اما تفاوتهای قومی بر این  خطر تأثیر می گذارند.

این یافته ها توسط دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز با محاسبه ی نرخ دیابت نوع 2 در یک مطالعه ی چند قومیتی  که درآن 5341 نفر در فاصله ی سالهای 2002 تا 2012 شرکت داشتند، بدست آمد.

دکتر Josephسرپرست این گروه از محققان ارتباط بین دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی که دارای  چندین عامل خطر مشترک شامل چاقی و عدم فعالیت فیزیکی هستند را بررسی نمود.

 نشانگرهای سلامت قلبی عروقی آنالیز شده شامل: فشارخون، رژیم غذایی و مقدار کلسترول تام بود شرکت کنندگان بر اساس هر یک از فاکتورهای سلامت در سه گروه: ضعیف ، متوسط و ایده آل طبقه بندی شدند.

در افرادیکه سطح سلامت آنها در نشانگرها ضعیف بود، بیشترین نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 گزارش گردید اما افرادیکه نشانگرهای سلامت قلبی عروقی آنها در سطح " ایده ال" بود، 75 درصد کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند.

هنگامیکه این نمرات دربین اقوام مختلف بررسی گردید، شرکت کنندگانی که دارای نژاد آمریکایی – آفریقایی (AA) بودند و افرادی با نژاد آمریکایی اسپانیایی (HA)در مقایسه با نژاد آمریکایی سفید پوست غیر اسپانیایی (NHW)دارای بیشترین  نرخ ابتلا به دیابت بودند.

نمایه ی توده ی بدنی، فشارخون سیستولیک و مقدار قند خون ناشتا درافراد اقوام HAو AAنسبت به  NHWS  بطور چشمگیری  بالاتر بود.

نویسندگان مقاله می گویند: شیوع پایین تر" سلامت قلبی عروقی ایده آل" (ICH)همراه با کاهش کم تر خطر ابتلا به دیابت با ICHدراقوام AAو HA، یک توضیح  بالقوه و هدف مداخله ای برای تفاوت در شیوع  دیابت میان این گروه ها است.

 با توجه به تفاوت های نژادی / قومی در دستیابی به سلامت قلبی عروقی ایده آل، کاهش کم تر خطر ابتلا به دیابت در افرادی با ICH(بالاتر بودن این خطر در افرادی با ICHدر این اقوام) و افزایش بروز دیابت در اقلیت های نژادی و قومی مشخص گردید که تحقیقات بیشتری برای ارتقاء، دستیابی و بررسی تفاوت های قومی ICAدر گروه های نژادی و اقلیت های قومی به منظور کاهش خطر بیماریهای  قلبی عروقی و دیابت باید انجام شود. نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetologiaمنتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/jun/study-investigates-how-cardiovascular-health-and-ethnicity-affects-type-2-diabetes-risk-90933410.html